عربي

Posts in Arabic language

سي سي يعالج الأيدز وفيروس سي

Language section:

أعلن الجيش المصري الأسبوع الماضي عن تطويره لجهاز يستطيع تشخيص فيروس الأيدز و الالتهاب الكبدي الوبائي سي بدون عينة، بدقة تبلغ 100% و على مسافة تبلغ حتى 500 متراً. هذا الجهاز لا يحتاج للكهرباء و يعتمد في تشغيله على كهرباء الجسم الاستاتيكية.

مرسي من 6 أشهر يرفض قرار الضبطية القضائية قبل الانتخابات واليوم يصدره كقرار بقانون قبل الاستفتاء

arabic tags:

Language section:

وكانت قد حكمت محكمة القضاء الإداري بوقف تنفيذ الضبطية القضائية في يونيو الماضي وسعد شباب الأخوان وهللوا فرحا في التحرير بهذا الخبر السعيد.

المهم أن ده صدر الان من محمد مرسي

49مكرر ب

هؤلاء كتبوا الدستور .. ثم يسألونك أية مادة لا تعجبك؟

arabic tags:

Language section:

مرسي والأمن المركزي وسحل المتظاهرين على الهواء

arabic tags:

Language section:


مش بس المتظاهرين بيضرب عليهم غاز وخرطوش في وشهم في محيط ميدان التحرير. لأ ده بيتسحلوا ويتضربوا ويتعذبوا في الشوارع، ده مش جديد، الجديد هو ان ده أتذاع على الهواء الليلة. ده حصل مع مبارك والمجلس العسكري، لكن أول مرة لمرسي.

التصنت على الإتصالات وحرية التواصل مقال لعمرو غربية

english tags:

Language section:

لم يهتم الاعلام المحلي (بالمقارنة بالاعلام الغربي) بموضوع برامج التصنت التي تباع للأنظمة الأمنية مثل أمن الدولة في مصر والمنطقة العربية، تستخدم تلك البرامج لمراقبة النشطاء عبر الانترنت. من أهم تلك البرامج هو برنامج فينفيشر من انتاج شركة جاما (انجليزية ولها فرع بألمانيا). كتب اليوم عمرو غربية في جريدة الشروق مقال هام عن هذا الموضوع وعن القيود الحالية في مجال الاتصالات. 

رسالة لمن سينتخب أحمد شفيق.. كس أمه

arabic tags:

Language section:

النهارده شفيق بعت بلطجية يضربوا موظفي الطيران المدني في نقابة الصحفيين.. بشاير معاملته لمن يختلف معاه، فلو كان باب نقابة الصحفيين يفوت جمل كان بعت جمال كمان وقلبها معركة الجمل 2. يمكن أكون متحامل عليه يمكن كانوا جايين يوزعوا بونبوني ويرقصوا.

بيفركني شفيق ده وحركاته (هو و عمر سليمان) بافلام الرعب، لازم الوحش يطلع كده فجأة يخضنا قبل ما يموت. عمر سليمان وشفيق مكانهم في مزبلة التاريخ خاص جدا. واحد ما بيعرفش يعد والتاني ما بيعرفش يتكلم أو يفكر حتى.

شفيق، أفكركم، ما عرفش يرد على علاء الأسواني واتهرس في مقابلة تليفزيونية عاوز يبقى ريّس ومسانديه فاكرينه أسد هايبطش بالثورة والثوار.شفيق صبي مبارك وخصيته الشمال مش راجل بما فيه الكفاية علشان يقول بصراحة أنه جزء من النظام القديم وأن في مسئوليه علىه في موقعة الجمل. جبان وضعيف وفاسد. شفيق مكانه الحالي طره.

شفيق منتظر يتهرس مره أخرى بس في نتيجة الانتخابات المرة دي لما يطلع الخامس في الترتيب وواخد عدد اصوات ما تكفيش يغطي بيها عورته.

مساندي شفيق هم تجسد لما يمكن أن يوصل اليه الانسان من حقارة. ناس بجهلهم متلهفين على مجازر ودماء علشان الحواجز ترجع تاني بين الشعب وبلده. بين الشعب والشعب. بين الشعب وبينهم علشان يستمروا في احتقارهم للشعب وسفالتهم وعنصريتهم وطبقيتهم الوضيعة. في رأيي أحسنلهم لو شفيق تولى منصب عمدة الكتامية هايتس .. ويستحسن يشجعوه على ده. وده أحسن تكريم ليه في حياة هذا الانسان الغبي والمنحط بعد ما قتل واتقتل.

شفيق إنسان محاط بالمتسلقين و الجلادين من ضباط الشرطة والجيش وأسرهم وشبكات مصالح حقيرة من النظام القديم والبروتو-جلادين الأغبياء.

ترشح شفيق ده مش إهانة للثورة، على العكس ده أكبر وسام على صدر الثورة ﻷنها هاتوصل لاهدافها ولو بعد حين بدون واحد بس من أعداء الثورة ما يتظلم.

بالرغم من الخسارة البشعة في الأرواح والتعذيب والقهر بتاع محاكمات الكنغر العسكرية في ماسبيرو ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية وغيرها من الاحداث الدامية للمجلس العسكري لكن المجلس الوسخ ده خدم الثورة .. خلاها معقده أكثر وخاليه من الانتقام، الثورة في وضعها المعقد الحالي بتعلمنا الكثير.

من ذاكرة المضبطة: تعريص حاد متواصل استمر بعض الوقت

english tags:

Language section:

arabic tags:

الحقيقة اتسم النظام البائد بالتعريص من النوع الفج، حتى ان مضبطة جلسات مجلس الشعب السابقة مليئة به، في العادة تذكر وقائع التعريص بكلمة أخرى وهي التصفيق وفي العادة يكون مبالغ فيه عندما يتكلم رئيس الجمهورية وقيادات الحزب الوطني. ويذكر بين قوسين (تصفيق) أو (تصفيق حاد) أو (تصفيق حاد استمر بعد الوقت) وكانهم تناولوا منشطات تعريص مستوردة.

Pages

Share this post

Subscribe to RSS - عربي